Ademhalingstherapie

  • Wat is ademhalingstherapie?

Een therapeutische methode die zich richt op bewust en correct ademhalen. Bij langdurige stress raakt je ademhaling langzaam ontregeld. Op een bijna onmerkbare manier begin je steeds oppervlakkiger en minder efficiënt te ademen. Dit kost je lichaam onnodig veel energie en kan voor verschillende gezondheidsklachten zorgen.

Gedurende enkele sessies leer je hoe je op een juiste manier gebruik maakt van verschillende ademhalingstechnieken en hoe je de stresssignalen van je lichaam leert herkennen. Het is een therapievorm die vaak wordt aangewend als relaxatietherapie en bij hyperventilatie. Je leert je te ontspannen en rustig te blijven in stressvolle situaties.

  • Hoe werkt ademhalingstherapie?

Wanneer je je nerveus of gestrest voelt, versnelt of verstart je ademhaling. Soms is het moeilijk om daarna weer tot rust te komen.

Bij ademtherapie wordt gezocht naar de oorzaak van je snelle of onregelmatige ademhaling. Heb je problemen thuis? Veel stress op het werk? Spelen bepaalde angsten een rol?

Daarna wordt gestart met het aanleren van een goede ademhaling via verschillende ademhalingsoefeningen op jou maat.

De ademhalingsoefeningen kunnen zowel liggend, zittend of staand aangeleerd worden. Je kan ze daarna ook eenvoudig zelfstandig thuis verderzetten. Dankzij ademhalingstherapie zal je beter gebruikmaken van je ademhaling en de energie die deze met zich meebrengt.

  • Voor wie?

Veel mensen die voor ademhalingstherapie kiezen kampen bijvoorbeeld met angstklachten, chronische stress, depressieve gevoelens, een burn-out of vermoeidheid. Al kunnen ook lichamelijke klachten een reden zijn om een ademtherapeut te bezoeken.

Een goede ademhaling zorgt voor een goede energie. Al je lichaamscellen hebben voortdurend zuurstof nodig. Een foutief ademhalingspatroon zorgt voor klachten op lichamelijk en mentaal niveau.

Enkele klachten die je bij een verkeerde ademhaling kan ervaren, zijn:

Dankzij een open ademhaling zal je meer energie, rust en evenwicht ervaren.